آرشیو مقالات

آرشیو مقالات

مبانی تایر: آن چه رانندگان باید درباره تایرها بدانند

مبانی تایر: آن چه رانندگان باید درباره تایرها بدانند

چهارشنبه, 06 آذر,1398

رتبه بندی این مطلب:
5/0

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر تایرهای سواری و کامیون سبک امروزی حاوی بیش از 200 ماده مجزا هستند و برای ایجاد ترکیب متفاوت از مزایای عملکردی متناسب با نیازهای مختلف خودرو و راننده طراحی ‌شده‌اند.
 

سرهم بندی (مونتاژ) تایر و رینگ (rim)، یک محفظه هوایی است که در هنگام باد شده تا فشار مناسب، وزن خودرو را تحمل می‌کند. نکته مهم و شاید تعجب‌آور این است که فشار هوا 95 درصد از وزن خودرو و تایر تنها 5 درصد از وزن خودرو را تحمل می‌کند و این باعث می‌شود باد کردن (inflation) به‌عنوان یک بخش مهم در توانایی تایر برای ارایه عملکرد باشد.
هدف اصلی تایر انتقال اقدامات راننده مانند شتاب دادن، فرمان دهی (steering) و ترمزگیری در سطح جاده است. بخشی از تایر که با جاده در تماس است به عنوان جاپا (contact patch) شناخته شده است و تقریبا به اندازه یک کارت پستال است. اصطکاک بین سطح جاده و جاپا اطمینان می‌دهد وسیله نقلیه از دستورات راننده پیروی می‌کند.
هم چنین تایرها با سامانه تعلیق کار می‌کنند و به جذب شوک¬های ناشی از ناهمواری جاده کمک می‌کنند و در صورت نگهداری صحیح، سواری نرم (smooth) و ایمن را فراهم می‌کنند. اگرچه طبیعی است که تایرها به مرور زمان دچار رفتگی (wear) شوند، اما می‌توانید برای طولانی کردن عمر تایرهای خود قدم بردارید.
باد کردن و نگهداری صحیح تایر نه تنها برای عملکرد ایمن وسیله نقلیه شما بسیار مهم است، بلکه موجب موارد زیر می-شود:
•  بهبود مصرف سوخت.
•  افزایش عمر تایر.
•  هدایت پذیری (handling) بهتر وسیله نقلیه.
•  کمک به جلوگیری از خرابی ها و برخوردهای قابل اجتناب.
•  کاهش انتشار گازهای خروجی از اگزوز که منجر به مشکلات زیست‌محیطی، سلامت انسان و مشکلات تغییر آب و هوا می‌شود.
سایر روش‌های نگهداری منظم مانند تراز کردن، متعادل¬سازی و چرخش نیز می‌توانند باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و طولانی شدن عمر تایر شوند.

بخش های یک تایر
بخش های اصلی یک تایر، که در شکل 1 نشان داده شده است، عبارت اند از:
•  طوقه (Bead) درون رینگ چرخ قرار می‌گیرد و با فشار تایر در جای خود قرار می‌گیرد.
•  دیواره (Sidewall) از لایه های رسن دار (cord plies) محافظت می‌کند و کلیه اطلاعات تایر روی آن چاپ می شود.
•  رویه (Tread) استحکام و پایداری را فراهم می کند و سطح مشترکی است که کشانش (traction) به سطح جاده را ایجاد می-کند.
•  لایه های تسمه‌ و لایه های بدنه ساخته شده از مواد مختلف به تایر پایداری و مقاومت در برابر آسیب جاده را می‌دهد.
•  آستری داخلی مانع تراوایی می شود (هوا را درون تایر نگه می دارد).
•  شیارک ها (sipes)، شکاف‌هایی کوچکی در رویه هستند که باعث بهبود کشانش می‌شوند.
تقریبا تمام تایرهای خودروهای سواری که امروزه فروخته می‌شوند، رادیال هستند، بدین معنی که لایه های بدنه از یک‌ طوقه به طوقه دیگر مستقیما در امتداد تایر حرکت می‌کنند. آن‌ها از طریق لایه های تسمه‌، که در زاویه‌ متقاطع هستند، پایدار نگه‌داشته می‌شوند.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
 

f.khodkar@gmail.com

 

(ادامه دارد...)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   205  ماهنامه بسپار در نیمه آبان  منتشر شده است، بخوانید.

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان